Wednesday 17 July 2013

Resepi : Ketam Telur Masin


Resepi berbuka hari ni memanglah sedap. Kalau berbuka kat Chinese Restaurant Muslim tu memang lah mahal. Rasanya dalam RM 30-40 jugak hidangan sebegini. Masak sendiri lebih jimat.
Dua ekor ketam saya beli baru RM 14. So total cost taklah sampai RM 40 kn? Sebab makan hanya berdua, saya guna sekor ketam aje. Jimat weh.

Resepi : Ketam Telur Masin

(Chinese cooking style)

Bahan-bahan ( 2 org makan ):

  • 2 ekor ketam (belah 2) dicelup dengan batter (tepung, telur dan lada sulah)
  • 1 biji bawang besar (potong bulat)
  • 5 ulas bawang putih (dadu)
  • 4 tangkai cili api (hiris)
  • 2 tangkai cili kering (hiris)
  • beberapa helai daun kari
  • 1 tin susu sejat (saya guna susu pekat Dairy Champ, sbb takde susu sejat kat rumah)
  • 2 sudu mentega
  • minyak untuk menggoreng ketam
  • 3 biji kuning telur masin(saya guna 1 biji sbb tak cukup telur. hehe)
  • garam secukup rasa

Cara-cara:

  1. Goreng ketam yang telah dicelup tepung sehingga garing/masak.
  2. Panaskan mentega, tumis bawang, cili api, cili kering, dan daun kari.
  3. Masukkan susu sejat dan kacau rata
  4. Masukkan kuning telur masin, lenyek sehingga sebati dgn kuah.Balancekan garam
  5. Apabila kuah sudah mulai pekat, tutup api dan tuangkan ke atas ketam 
(Sebab saya guna susu pekat manis, rasa manis masin pedas tu semua balance)

No comments:

Post a Comment