Saturday 22 June 2013

Travelogue: Rome and Colosseum


Turun je dari flight, kluaq pintu terus nampak kaunter jual tiket. Company lain-lain. Yang penting, pilih yang nak ke Termini station. Senang korang nak merayap dari situ. Op coz kalau nak senang,book bilik kat area Termini jugak!

Tips travel

1. Kalau korang nak pilih yang paling pemes, Terravision dan Busshuttle. Kalau tanak menunggu lama, sila amek yang paling tak pemes, so tak berebut dan tak perlu tunggu lama sampai pengsan! 

Kos: 4 euro

2. Kalau korang stay sana dalam 3 hari, berbaloi untuk beli Roma Pass. Sebab transportation dah di caj atas Roma Pass, 2 free ticket to mana-mana tempat bersejarah (archeological sites). Kalau kurang dari 2 hari, maybe agak rugi sebab kos Roma pass dah 34 euro. Kalau kurang dari 3 hari, baik beli tiket on the spot je. Lebih jimat!


Bas trip pertama dah tak muat! Terpaksa menunggu trip kedua

Dalam ni ada peta, Roma pass dan internet pass if tak silap.


Cara ke Colosseum dari Termini station:

1. Jalan kaki
2. Turun Metro kat Line B (biru) Colosseo, terus sampai kat depan Colosseum



Tips travel: Kat Colosseum ni, kene tengok betul-betul line yang kita beratur. Jangan main hentam saje. Nanti berjanggut kau tunggu. Memula we olls beratur kat line panjang ni, rupanya untuk yang datang dengan tour guide or group. hehe. Yang kosong tu sebenarnya untuk Roma Pass.

Wahh, amazing kan??

No comments:

Post a Comment